• Interview
  • Ballet

Maak kennis met de drie associate artists voor ballet

Een interview met artistiek directeur Jan Vandenhouwe over de nieuwe koers van het Ballet

door Ilse Degryse en Katherina Lindekens, wo 29 jun 2022

Associate Artists ballet website

Artistiek directeur Jan Vandenhouwe vaart – na het vertrek van Sidi Larbi Cherkaoui naar Le Grand Théâtre de Genève – een nieuwe koers met het Ballet van Opera Ballet Vlaanderen en wordt bijgestaan door de kunde en creativiteit van drie associate artists: Jan Martens, Anne Teresa De Keersmaeker en Jermaine Spivey.

Welke rol gaan zij spelen?


Jan Vandenhouwe: 'Jan Martens, Anne Teresa De Keersmaeker en Jermaine Spivey zijn drie choreografen uit verschillende generaties en met een andere achtergrond die uiteenlopende artistieke talen spreken. De komende jaren zullen we intens met hen samenwerken. Zij zullen nieuw of bestaand werk presenteren en een nauwe band met onze dansers opbouwen. Jan Martens is voor mij een van de spannendste van de jonge generatie Vlaamse choreografen. Hij heeft in zijn laatste voorstellingen, zoalsany attempt will end in crashed bodies and shuttered bones, de stap naar grootschaligheid gezet. Hij is klaar om met een grote balletcompagnie te werken. Bovendien heeft hij een duidelijk gevoel voor muziek en slaagt hij erin om in zijn voorstellingen de muzikale structuur van de composities bloot te leggen. Live muziek brengen is voor een huis als Opera Ballet Vlaanderen uiteraard een must. Martens houdt als artiest de vinger aan de pols van onze tijd en stelt met FUTUR PROCHE belangrijke inhoudelijke vragen: wat stellen we met kunst tegenover de zeer negatieve toekomstperspectieven die boven ons bestaan hangen?'

Ontdek Tempus Fugit / FUTUR PROCHE

JanMartens-crop-Avignon-FuturProche-220617 Rd L 0029 original
© Christophe Raynaud de Lage

Met Anne Teresa De Keersmaeker haal je een hele grote naam in huis.


'Anne Teresa De Keersmaeker is wereldwijd de bekendste Vlaamse choreograaf. Het rijke repertoire dat ze als choreograaf en regisseur afgelopen decennia creëerde, bevat uitmuntend materiaal voor ons balletgezelschap. Dit seizoen hebben we al haar iconische voorstelling Così fan tutte gebracht met de dansers van Rosas en met de dansers van ons ballet en de musici van ons orkest haar Mozart / Concert Arias, wat we komend najaar ook brengen. Na het Ballet de l’Opéra de Paris is OBV nog maar de tweede compagnie die de eer heeft haar grootschalig werk te tonen. We hebben dus al een band met haar en die gaan we de komende seizoenen verder uitdiepen in voorstellingen met live begeleiding door onze orkestmusici. Haar artistieke DNA past bijzonder goed bij Opera Ballet Vlaanderen. Ook zij heeft, zoals Jan Martens, een diepgaande muzikale kennis en is erg goed vertrouwd met het operagenre.'

Anne Teresa De Keersmaeker portret 8 Opera Ballet Vlaanderen Filip Van Roe
© Filip Van Roe

Het is, kortom, een natuurlijke match.


'Ja, klopt, en bovendien heb ik als dramaturg aan verschillende van haar voorstellingen meegewerkt. We hebben ook een persoonlijke connectie en ik zie ze graag komen (lacht). Anne Teresa bouwt echt aan een oeuvre en is actief bezig met haar nalatenschap. Het is de bedoeling om de komende jaren nog meer van haar bestaande werk in ons repertoire op te nemen en zo bij een nieuw (en jong) publiek te introduceren. Onze dansers raken op die manier ook tot in de puntjes met haar bewegingstaal vertrouwd. Want het blijft niet bij hernemingen: ik ben met Anne Teresa ook in gesprek om over een aantal jaar een nieuwe opera te maken, een zogenaamde hybride voorstelling waarin dans en opera elkaar op vanzelfsprekende wijze vinden, zoals in haar Così fan tutte. Zulke hybride voorstellingen geven ons de kans om de grote troef van OBV – koor, orkest, ballet en kinderkoor onder één dak – ten volle uit te spelen en te bewijzen dat we echt één huis zijn geworden sinds de fusie van Opera Vlaanderen en Ballet Vlaanderen in 2014. In die hybride producties kunnen de verschillende kunstvormen elkaar versterken en ze geven ons een uniek profiel in Europa.'

Ontdek Mozart/Concert Arias

AVA Mozart OBV 8415 6
© Filip Van Roe

De derde associate artist is de Amerikaanse choreograaf Jermaine Spivey. Hij is minder bekend bij het grote publiek hier, maar doet de harten van menig dansliefhebber wereldwijd sneller kloppen.


'Absoluut, toen ik aan onze dansers vertelde dat ze met hem zullen werken, reageerden ze dolenthousiast. Jermaine Spivey is een klinkende naam in de balletwereld vandaag, die als pedagoog het technische niveau van onze dansers verder zal ontwikkelen. Hij danste onder meer voor de legendarische Crystal Pite bij haar gezelschap Kidd Pivot en werkte als haar choreografisch assistent. Met hem leggen we een lijn naar het internationale balletcircuit en halen we de wereldtop binnen. Spivey’s voorstellingen zijn steeds geworteld in de ballettechniek, en tegelijk echt kunst voor vandaag. Ook actuele politieke vraagstukken en thema’s als diversiteit en black history gaat hij niet uit de weg. Zijn eerste creatie voor ons huis wordt Extant, een dialoog tussen dans en muziek, doordrongen van de Afro-Amerikaanse cultuur.'

Ontdek Pite/Spivey/Forsythe

Jermaine Spivey Portret
© Filip Van Roe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons