• Kostuums

Een magische wereld

Petroesjka / Die sieben Todsünden: een preview

ma 20 nov 2023

Die sieben Todsünden repetitie Bart Grietens HR 94

Voor de double bill Petroesjka / Die sieben Todsünden haalt OBV alles voor je uit de kast. De choreografen presenteren met de dansers van ons Ballet gloednieuwe choreografieën van twee mijlpalen uit het 20e-eeuwse balletrepertoire. De muziek van Igor Stravinsky en Kurt Weill wordt live gespeeld door ons Symfonisch Orkest onder leiding van maestro Alejo Pérez. Dat alles wordt gebracht in een slimme en sfeervolle scenografie van Eva Veronica Born en met heerlijke kostuums van Teresa Vergho.

Eva Veronica Born

‘Het is de eerste keer dat ik een scenografie ontwerp voor een double bill. Ik heb erover nagedacht hoe ik de twee stukken die inhoudelijk weinig met elkaar te maken hebben toch met elkaar kon verbinden – niet in het minst ook om redenen van duurzaamheid en ecologie. Daarom heb ik een heuvelachtig landschap ontworpen dat je terugziet in de beide producties maar waarin de sfeer helemaal omslaat.

In Petroesjka bevinden we ons in een soort post-humane wereld, die herinneringen oproept aan een woestijn of een sneeuwlandschap. De heuvels zijn bedekt met een zacht grijs-wit tapijt, dat een beetje aanvoelt als gras. Ella Rothschild en ik hebben het vaak gehad over een eindeloosheid die we wilden suggereren – wat niet zo eenvoudig is, aangezien de black box van de scène per definitie eindig is. Om toch dat gevoel te creëren hangt er achteraan een wit, doorzichtig doek waar je blik naar getrokken wordt. Tal van natuurlijke elementen op de scène moeten je het gevoel geven dat je echt buiten, in de wildernis bent.

Voor Die sieben Todsünden wilden we dan weer de sfeer oproepen van the American dream. In Die sieben Todsünden volgen we Anna onderweg van stad naar stad. Ze is op een voortdurende roadtrip, tussen ergens en nergens in, op een lost highway. De sfeer is volledig anders dan in Petroesjka. De heuvels zijn dit keer in het zwart gehuld, wat aan asfalt doet denken. Langs de kant van de weg staat een reusachtig billboard waarop de zeven hoofdzonden in felle kleuren worden geprojecteerd – in het libretto van Bertolt Brecht wordt aan elke zonde een eigen kleur toegewezen. Het gevoel van vergane glamour bekruipt je.’


Die sieben Todsünden repetitie Bart Grietens HR 112
Repetitiebeeld Die sieben Todsünden - Bart Grietens

Teresa Vergho

‘Hoewel dat de tweede voorstelling van de avond is, ben ik begonnen met het kostuumontwerp voor Die sieben Todsünden. Voor elke zonde wilde het team graag een apart “beeld”, een soort van andere wereld, met andere kostuums, wat ons uiteraard voor een grote uitdaging plaatste. Er zijn dus zeven sets van kostuums, waarbij vooral grote details en accessoires het verschil maken. De sfeer van de gebroken Amerikaanse droom heb ik in de kostuums vertaald via verwijzingen naar pretparkfiguren en dansers van glamour shows. Dat zijn werelden die normaal vol fun en entertainment zijn, maar die hier aan duigen liggen. De familie van Anna is dan weer een bende die uit een cartoon lijkt te zijn gekropen. Ze nemen heel veel plaats in, met hun volle, lichaamsvervormende pakken in schreeuwende kleuren.

Petroesjka is zowat het tegenovergestelde daarvan. Ella Rothschild had een specifiek beeld in gedachten dat ze met de hulp van de scenografie en de kostuums wilde neerzetten. De personages komen uit een rijke, gecultiveerde wereld, maar er is hen iets overkomen. Je weet niet precies wat of hoe lang geleden, maar het heeft hen binnenin gebroken en er is geweld in hen geslopen. Daarom zijn de kostuums in Petroesjka zwart en donker, met kleine details en variaties die herinneren aan de rijke, vervlogen en totaal andere wereld waar ze uit komen.’

DSC6457
Repetitiebeeld Petroesjka - Filip Van Roe

ONTDEK PETROESJKA / DIE SIEBEN TODSÜNDEN

Foto top: repetitiebeeld Die sieben Todsünden - Bart Grietens

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons