Barzakh
Thomas Bellinck & Osama Abdulrasol i.s.m. personen in detentie

Gevangen in een wachtkamer
Het Arabische woord barzakh slaat op een grensruimte tussen twee werelden waarin gestorven zielen in slaaptoestand moeten wachten op een laatste oordeel voor ze verder kunnen reizen. Het is een herkenbare situatie voor mensen die in voorarrest hun proces afwachten, zo blijkt uit gesprekken tussen hen en theatermaker Thomas Bellinck. Tijdens workshops in enkele Belgische gevangenissen creëerden ze samen een nieuwe voorstelling en bepaalden ze wat op het podium zou komen. Het operarepertoire diende als uitgangspunt: in opera's krijgen we criminele feiten en opsluiting vaak op een geromantiseerde manier te zien, maar resoneert dat met de werkelijkheid? Componist Osama Abdulrasol vertaalde het materiaal uit de workshops naar muziek voor zangers en kamerorkest. Barzakh stelt vragen bij de wereldbeelden die uit opera’s voortvloeien en werpt een kritische blik op het gevangeniswezen.
DEBAT: Op woensdag 3 december organiseren we een actualiteitsdebat naar aanleiding van Barzakh, in Opera Antwerpen om 20:00u.
Nagesprek na iedere voorstelling.
Barzakh behandelt het thema zelfdoding. Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand in je omgeving? Dan kan je voor een gesprek terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be. Lees hier meer over onze content warnings.
Met steun van de Tax Shelter-maatregel van de Belgische Federale Overheid. Met steun van ROBIN vzw, KASK & Conservatorium Hogent.
Opera Ballet Vlaanderen i.s.m. De Rode Antraciet en École Nationale Supérieure des Arts de La Cambre
De makers
Team
-
Thomas Bellinck
Concept en tekst
Personen in detentie in de gevangenissen van Antwerpen, Beveren, Brugge, Gent, Hoogstraten, Lantin, Turnhout
Concept en tekst
-
Osama Abdulrasol
Compositie
-
Zoe Zeniodi
Muzikale leiding
Cast
-
Marjan De Schutter
Spel
Edith Saldanha
Spel
-
Jeroen Van der Ven
Spel
Atta Nasser
Spel